Tradycyjnie wszystko będzie się odbywać w obrębie Ruin Teatru Miejskiego w Gliwicach (w Ruinach Teatru Victoria, jak kto woli)  - miejscu niezwykłym.

Warsztaty


Warsztaty odbędą się w dniu 08.08.2009. Oczywiście w Ruinach Teatru Miejskiego w Gliwicach. Czas trwania warsztatów: godz. 11:00 - 13:00 ( 2x 45 min + przerwa)

Wykładowcy:
Longineu Parsons (USA) – trąbka, Eryk Kulm – perkusja, Paweł Tomaszewski – piano, Andrzej Zielak – kontrabas

Część 1
- wprowadzenie, czyli trochę teorii improwizacji i historii jazzu,
- blues – konstrukcje harmoniczne, skale, sposoby ogrywania
- układ II – V – I - i jego wariacje
- zastępstwa harmoniczne, skale,
- progresje modalne
- prowadzenie głosów w akompaniamencie, czyli co w akordach najważniejsze (fortepian solo, piano + bas, piano +bas+ perkusja )
- mówienie poszczególnych gatunków jazzowych, przykłady muzyczne
- praktyczne schematy ogrywania skal i akordów – jak je wykorzystać w sposób interesujący


Część 2
- combo workshop – każdy z uczestników będzie miał okazję zagrać z mistrzami i pod ich kuratelą (praktyczne przykłady współpracy z sekcją w poszczególnych gatunkach jazzowych)


A4B1 czyli wystawa

Plakat jest szczególną formą plastycznej wypowiedzi — wymaga syntezy przekazu. Czy plakat, który dziś pozostał jest wyłącznie odpowiedzią na potrzeby świata biznesu? Przejawem czystej komercji pozbawionym artystycznych ambicji? Czy jest wyłącznie reklamowym sloganem ilustrowanym realistyczną fotografią? Jest okazja, aby się o tym przekonać... Prezentowane prace to nie tylko, inne od komercyjnego, współczesne oblicze plakatu, ale również głos, który powinien przyczynić się do propagowania postaw społecznych. Swoje prace wystawią wykładowcy i studenci Instytutu Sztuki UŚ w Cieszynie oraz ASP w Katowicach.

Program koncertowy

New Bone (Polska) - 31 lipca 2009, godz. 19:00
Zespół został założony przez studentów Akademii Muzycznej. Krystalizował swój profil stylistyczny również poprzez zmiany personalne, jednak dwóch muzyków, trębacz i kompozytor Tomasz Kudyk i saksofonista altowy Marcin Ślusarczyk stanowiących o stylu New Bone pozostało. W grudniu 2004, dzięki sprzyjającym okolicznościom zespół zarejestrował swój pierwszy autorski krążek zatytułowany „Something for now”.

Przez tych kilka lat istnienia zespół wciąż się rozwijał. Zachowali jednak wierność swoim młodzieńczym fascynacjom. W wypadku Tomka Kudyka wynika to z rodzinnej tradycji jazzowej (jest on synem Jana – lidera i trębacza Jazz Band Ball Orchestra). Na poglądy Marcina Ślusarczyka duży wpływ miała współpraca z Januszem Muniakiem. Do tego dochodzi fascynacja grą, twórczością i osiągnięciami artystycznymi tych muzyków (głównie amerykańskich), którzy kontynuują posłanie artystyczne Horacego Silvera, Wayne Shortera, zespołu Jazz Messengers, Milesa Davisa z dwóch początkowych okresów twórczości. Gdyby mieszkali w Nowym Jorku zaliczono by ich do hard bop Manhatan gang, zapewne obok Lew Soloffa, czy też Billy Harpera.

W roku bieżącym nakładem firmy „Gowi Records” ukazała się nowa płyta zespołu NEW BONE zatytułowana „It’s not Easy”. Wśród utworów na nowej płycie znalazły się premierowe kompozycje członków zespołu. Muzyka nawiązuje swoim brzmieniem do przełomu lat `60, `70, kiedy to Miles Davis, Art Blakey, Freddie Hubbard…tworzyli swoją legendę.
New Bone zagra podczas w składzie:
Tomasz Kudyk - trąbka,
Marcin Ślusarczyk - saksofon,
Paweł Kaczmarczyk - fortepian,
Maciej Adamczak - kontrabas,
Arek Skolik -perkusja


Sincopa Jazz Band (Kolumbia) - 31 lipca 2009, godz. 21:00
Zespól Sincopa Jazz Band powstał w 2004 r w mieście Bukaramanga (Kolumbia), z inicjatywy Janusza Kopytko i w krótkim czasie uplasował się wśród najlepszych grup jazzowych tego kraju. Od 2006 zespól zaczął wprowadzać do swojego repertuaru melodie tradycyjne z wywodzące się z poszczególnych regionów Kolumbii, przekładając je uprzednio na styl dixielandowy.

Pomimo tak krótkiego okresu działalności Sincopa Jazz Band zagrał ponad 120 koncertów w Bukaramandze, i innych miastach Kolumbii. Sponsorowany przez Banco de la República zrealizował trzy tournee, które objęły następujące miasta: Armenia, Barranquilla, Bogotá, Buenaventura, Cali, Cartagena, Montería, Pereira, Popayán, Santa Marta, Sincelejo, Valledupar oraz wielokrotnie zaprezentował się przed publicznością wyspy San Andrés (Karaiby) .

Zaangażowanie z jakim muzycy Sincopa Jazz Band interpretują jazz tradycyjny sprawia, że każdy koncert zespołu odbija się szerokim echem wśród publiczności, bez znaczenia czy jest to w malej miejscowości, czy tez w najważniejszej sali koncertowej miasta Bogota.

Aktualnie zespól został zakwalifikowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych jako zespół eksportowy z perspektywą reprezentowania Kolumbii poza jej granicami.
Zespół tworzą:
Joel Santos - sax sopran,
Javier Parada - trabka,
Johan Gómez -puzon,
Cristian Camilo Carrascal - banjo i spiew,
Leonardo Parra -perkusja
Janusz Kopytko (lider) - kontrabas, bas i przygotowanie zespołu.
Luisa Pabon - wokal


David Kollar Project
(Słowacja - Węgry) 1 sierpnia 2009, godz. 19:00
Muzyka zespołu oscyluje w okolicach fusion. Coś z jazzu, rocka, plus eksperymenty muzyczne będące wypadową zainteresowań młodych muzyków. Grupa koncertowała sporo na Słowacji i na Węgrzech, ale także w Grecji, Czechach, Bułgarii i Polsce (Kraków).
W roku 2006 David Kollar Project brał udział w najbardziej prestiżowym festiwalu na Słowacji - „Bratislava Jazz Days”. Cały festiwal był rejestrowany na potrzeby telewizji, a koncert DKP był kilkukrotnie emitowany w relacjach z tego wydarzenia. Sześć miesięcy po tym wydarzeniu zespół wydał album „Way from East”, który za różnorodność muzyczną w połączeniu z dużą dawką energii z został przyjęty bardzo życzliwie przez krytykę.

Wiosną 2008 roku DKP brał udział w kilku znaczących festiwalach, w tym:
- Theatre and Music Festival Vysehrani
- Open Air Jazz (Ostrava),
- Jazz Weekend (Uherske Hradiste),
- Košice Jazz Days,
- Jazz - Blues Fest (Levice),
- Visegrad Jazz Festival (Olomouc),
- Beseda u bigbítu (Tasov)


Zespół tworzą:
David Kollar (Słowacja) – gitarzysta i kompozytor. Uczeń Andreja Sebana. W roku 2005 otrzymał nagrodę „Nowej Twarzy Słowackiego Jazzu” w kategorii najlepszej prezentacji instrumentalnej. David jest także kompozytorem muzyki filmowej do obrazu „Vidime vas” autorstwa Erika Bosnak, ukraińskiego niezależnego twórcy filmowego. Obraz był inspirowany powieścią G. Orwella „1984”.
Adam Marko (Węgry) - perkusista. Od najmłodszych lat nad jego muzycznym rozwojem czuwali rodzice, też muzycy. W wieku sześciu lat rozpoczął naukę w Aelia Sabina Music School in Budapest. Jego nauczycielami byli Tibor Kovács i Oszkár Balázs, a od roku 1996 profesor Iván Nesztor, u którego studiował grę na instrumentach perkusyjnych oraz improwizację. W roku 2001 został został przyjęty przez Kibánya Music Studio. Grywa w wielu zespołach, w tym w „Ganxta Zolee & Kartel”, „Gabi Szőcs”, „Groove Funky Gang”, „Sunsett”. Jest też liderem własnego projektu który działa pod szyldem „Special Providence”
Gergo Baranyi (Węgry) – gitarzysta basowy. Już jako młody chłopiec wiedział, że chce grać na basie. W szkole średniej założył grupę „Drops”. Był to również czas eksperymentów i „zabawy” w efektami dźwiękowych. Od tego też czasu zaczął poważnie myśleć o karierze muzycznej. W 1998 roku rozpoczął studia w Kibányai Zenei Stúdió. Tam poznawał muzyków, których twórczość zaczęła wpływać na jego własną. Współpracował i współpracuje z wieloam grupami, w tym z Crystal, Fiesta, Nox, Unisex, István Lerch, Subjective Symptom Trio.


FUSK (Dania - Niemcy) - 1 sierpnia 2009, godz. 21:00
FUSK to mocno współczesny kwartet jazzowy (brak instrumentu harmonicznego). Założycielem grupy jest Kasper Tom, młody duński perkusista i kompozytor. Już sam skład zespołu sugeruje dość niekonwencjonalne podejście do twórczości jazzowej. Muzyka pełna jest niespodzianek i absolutnie niczym nieskrępowanych improwizacji. Brzmienie, a co za tym idzie ekspresja zespołu potrafi gwałtownie i nieoczekiwanie przejść od energetycznych rytmów do melodycznych pasaży. Całość potrafi mocno zaintrygować słuchacza. Jest to jedna z ciekawszych, świeżych propozycji na europejskiej scenie jazzowej.

Rudi Mahall jest dobrze rozpoznawalny bywalec europejskiej sceny jazzowej. Głównie ze względu na oryginalne podejście do gry na klarnecie basowym. Przez ostatnie trzy dekady zadziwiał miłośników muzyki około jazzowej w takich składach jak: Der Rote Bereich, Die Enttäuschung oraz Aki Takase.


Philipp Gropper to wschodząca gwiazda na berlińskiej scenie jazzowej. Jego dość charakterystyczny ton oraz gra określana mianem „na krawędzi” czyni z niego jednego najbardziej interesujących saksofonistów młodego pokolenia w Niemczech. Poza FUSKiem Philipp współpracuje także z Hyperactive Kid, Sonne and Wanja Slavin Quartet.

Andreas Lang (podobnie jake Kasper Tom) są dobrze znani słuchaczom i fanatykom nowych brzmień jazzowych w północno – wschodnich landach Niemiec i w Danii. Wspólnie grają także w grupie QUARTz. Ten ostatnie skład ma na koncie wydawnictwo (debiut) “So ein Ding muss ich auch haben”.

Zespół zagra w składzie:
Rudi Mahall (b-cl),
Philipp Gropper (saxes),
Andreas Lang (bass),
Kasper Tom (dr)


Bura & Kupiec & Anur (Polska - Wielka Brytania)
7 sierpnia 2009, godz. 19:00
Trio jest połączeniem amerykańskiego groovu ze słowiańską duszą. Wszystko zaczęło się od duetu. Atma Anur (o którym szerzej poniżej) współpracował w Polsce z muzykami jazzowymi i rockowymi z wysokiej półki (J. Śmietana, K. Ścierański, M. Raduli). W pewnym momencie swojej przygody z Polską zainteresował się pianistą i kompozytorem Tomaszem Bura. Wypaliło. Doceniła ich krytyka i publiczność. W recenzjach pojawiały się notki o „…niesamowitym popisie kunsztu…”, czy też o „…doskonałym zmyśle improwizacji, feelingu i bogatym potencjale twórczym…”. Anur zainspirowany, chcąc kontynuować pasjonującą przygodę muzyczną zaproponował nagranie płyty wraz z Tomaszem Kupcem. Wybitny kontrabasista, który współpracował miedzy innymi z Nigelem Kennedym zgodził sie bez chwili wahania. Dzięki tej syntezie powstało dzieło, które może dać początek wielkim zmianom w polskiej muzyce około jazzowej.
Skład:
Atma Anur - perkusja
Tomasz Bura - piano
Tomasz Kupiec - kontrabas

Atma Anur – absolwent słynnej Berklee College of Music w Bostonie gdzie studiował aranżacje i kompozycję jazzową oraz Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Urodzony w Wielkiej Brytanii, jednak korzeniami sięgający Barbadosu. Wybitny perkusista, producent, wzięty sideman, określany przez krytyków muzycznych jako „Jimi Hendrix bębnów i perkusista gitarzystów"(Rolling Stone Magazine). W latach osiemdziesiątych przeprowadził się z Londynu do San Francisco. Od ponad 25 lat czynnie występuje koncertuje i nagrywa z różnymi muzykami po całym świecie. Jako muzyk sesyjny nagrał blisko 100 albumów dystrybuowanych po całym świecie zarówno przez wielkie wytwórnie płytowe (m.in. Shrapnel Records), jak i ambitne niezależne wydawnictwa. Nagrał płytę z Dawidem Bowiem, Ritchim Kotzenem. Współpracował z takimi muzykami jak: Joe Satriani, Stevie Vai, Jason Becker, Greg Allman, Billy Shehan, Tony McAlpine, Cacophony czy też Greg Howe .

Tomasz Bura - kompozytor i pianista. Uczestnik licznych międzynarodowych warsztatów jazzowych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, w tym m.in. Wojciecha Niedzielę, Jakuba Stankiewicza, Bogdana Hołownie. Mając już kilkanaście lat występował na scenach znanych klubów jazzowych, w tym m.in. Hipnoza w Katowicach, Śląski Jazz Club, Zamek Sielecki w Sosnowcu czy też Angels Pub w Ustroniu. Grywał też na dużych scenach, np. podczas „Dni Europy” w Gliwicach, czy też jako suport przed tuzami, jak the Globtrotters, oraz Anthymos Apostolis Trio. W swoim dorobku ma także występy za granicą, w tym we Francji i na Ukrainie. Pół roku temu rozpoczął współprace z Atma Anur, Najpierw duecie, a od niedawna w trio.
Tomasz Kupiec - absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestniczył w kursach kontrabasowych prowadzonych przez Nielsa Henninga Orsteda Pedersena na wyspie Bornholm. Współpracował m.in. z Big - Bandem Katowice, City Jazz Trio Jacka Pelca, oraz Quintessence Eryka Kulma.
Koncertował z gwiazdami jazzu, jak: Zbigniew Namysłowski, Harry Sokal (Vienna Art Orchestra), Karen Edwards (płyta "Everythink Ice"), ale również z wybitnymi postaciami muzyki klasycznej, jak skrzypkowie Vadim Brodski i Nigel Kennedy.
Współpraca z tym ostatnim zaowocowała płytą "Live At The Cracow Philharmonic Hall", oraz koncertami w najbardziej prestiżowych salach Europy (w tym w Rogal Albert Hall w Londynie) i Bliskiego Wschodu. Ma na swoim koncie udział w nagraniach około 30 płyt. Od 2001 roku współpracuje także ze znakomitym gitarzystą Jarosławem Śmietaną. Brał również udział projektach gwiazd polskiej sceny jazzowej, m. in. saksofonisty Piotra Barona, czy wokalistów Marka Bałaty i Izy Zając.


Marcin Olak Trio (Polska) - 7 sierpnia 2009, godz. 21:00
Muzyka tria, w większości kompozycje Marcina, to oryginalne połączenie jazzowej improwizacji ze współczesną kameralistyką, minimalizmem, sonoryzmem. Punktem wyjścia jest akustyczne brzmienie gitar, kontrabasu i preparowanej perkusji - elektronika sprowadzona do niezbędnego minimum - brzmienie zespołu jest kreowane wyłącznie przy pomocy żywych dźwięków, a jedynym - i to dość wydajnym - źródłem energii na scenie stają się muzycy.
Zespół brał udział w festiwalach, w tym:
- Warsaw Summer Jazz Days (2008 - ten koncert został zarejestrowany przez TVP Kultura), Guitar City (2005, 2008),
- Jazz na Buduku (2006, 2008),
- Jazz w Ruinach (2007),
- Jazz Juniors (2005),
- Warsaw Underground Jazz (2003)
Jednym z ciekawszych był Warszawski Festiwal Gitarowy (2008), na którym po raz pierwszy wykonano koncert na trio jazzowe i orkiestrę autorstwa Marcina: Impresje na gitarę, kontrabas, perkusję i smyczki.
W maju 2005 ukazała się debiutancka płyta Marcin Olak Trio „Zealot". Utwór "She Comes" z tej płyty znalazł się na składance „Polish Jazz 2007”.
W listopadzie 2008 do sklepów trafił najnowszy album tria, zatytułowany „Simple Joy”.
Skład:
Marcin Olak - gitary
Wojtek Traczyk - kontrabas
hubert Zemler - perkusja


Głyk P.I.K. Trio (Polska) - 8 sierpnia2009, godz. 19:00
Ireneusz Głyk - wibrafonista i perkusista, kompozytor, aranżer. Od dziecka zainteresowany muzyką, z wyróżnieniem ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej katowickiej Akademii Muzycznej. Stypendysta słynnej bostońskiej Berklee College Of Music. Jest cenionym muzykiem sesyjnym, który współpracował z czołówką i polskiego jazzu, i rocka. Stanisław Sojka, Justyna Steczkowska, Paweł Kukiz, Reni Jusis, Ireneusz Dudek, Mieczysław Szcześniak, Jorgos Skolias, Katarzyna Gertner, Ewa Uryga, Anthimos Apostolis, SBB, Krzak, Tomasz Stańko, Tomasz Szukalski, Maciek Sikała, Piotr Wojtasik, Grzegorz Kapołka, Bronisław Duży, Grażyna Łobaszewska, Marek Bałata, Wojtek i Jacek Niedziela, Ruth Lynch, Junior Robinson – to tylko niektóre z postaci, z jakimi miał okazję wspólnie koncertować i nagrywać. Występował na scenach w Polsce i poza jej granicami (USA, Niemcy, Francja, Dania, Włochy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Austria).
Głyk P.I.K Trio to nowy projekt Irka Głyka, który charakteryzuje się jedną wspólną myślą i pragnieniem grania. ołączenie wibrafonu, perkusji i gitary basowej tworzy niepowtarzalne brzmienie a energia, muzykalność i radość z grania zostawiają niezapomniane wrażenia słuchaczom. Głyk gra w nim z własnymi dziećmi. Kinga ma 12 lat i gra na basie. 14-letni Patryk jest perkusistą.

Jeszcze w tym roku Głyk P.I.K. Trio ma nagrać płytę z premierowymi utworami. Na razie przede wszystkim gra koncerty. Muzyka jest instrumentalna, ale Głyk ceni też przekaz. - Na koncertach wyświetlamy wizualizacje z tekstami. To moje przemyślenia na temat różnych sytuacji życiowych. Słuchacz może przeczytać, o czym gramy - wyjaśnia. A tak przy okazji będzie to najmłodszy skład jaki zagra podczas festiwalu.
P . atryk Głyk - perkusja (lat 14)
I . rek Głyk - wibrafon (ojciec - wiek ... mężczyzna w sile wieku)
K . inga Głyk - bas (lat 12)


Eryk Kulm Quartet (Polska - USA) - 8 sierpnia 2009, godz. 21:00
Eryk Kulm to wybitny perkusista wyrosły ze środowiska gdańskich jazzmenów.Na ogólnopolskiej scenie jazzowej pojawił się z zespołem Jazz Carriers w 1974 roku, a już w następnym roku wyjechał do kolebki jazzu -USA. Tam w słynnej Barklee School of Music kształcił się oraz szlifował swe umiejętności muzyczne grając między innymi z takimi gwiazdami jak Dizzy Gillespie, Red Rodney,Ira Sullivan, Dolph Castellano .
Pobyt w USA ukształtował charakter tego perkusisty i kiedy po 15 latach wrócił do kraju to z miejsca zasilił zespół Zbyszka Namysłowskiego.


Po kilkunastu miesiącach sam powołał grupę ,której nazwa przylgnie na zawsze do jego nazwiska -"QUINTESSENCE". Momentalnie zespół ten wyrósł na niezwykle ważny i istotny element naszej jazzowej sceny końca XX w.
Koncerty z udziałem tej grupy wzbudzają aplauz na wielu scenach w kraju i za granicą. Recenzje dotyczące występów "Quintessence" były nie tylko pochlebne, ale wręcz entuzjastyczne. Nazwa Quintessence - podkreśla Kulm -nie pochodzi od kwintetu, ale od kwintesencji. Od esencji jazzu , którą jest swing, blues, radość grania, chęć oddania siebie w czasie koncertu. Czy gramy w kwintecie czy w trio, to zawsze jest "Quintessence".

Longineu Parsons (USA) tp.
Paweł Tomaszewski piano
Andrzej Zielak bass
Eryk Kulm dr.